”Jag lockades av att Leading Impact kopplar an till mina närliggande utmaningar och att teori omsätts i praktiken”, säger Sara Wall Sörensen, Director för enheten Product, Solution Marketing & Training på Axis Communications. Den 6 oktober påbörjar hon managementprogrammet Leading Impact.
Vad fick dig att bestämma dig för att gå ett executive managementprogram?
Jag har under en tid haft ett växande intresse av att vilja vidareutveckla mig själv och att få ny inspiration, vilket fick mig att börja söka efter lämpliga ledarskapsprogram.
Och varför blev det just Leading IMPACT?
Då jag har positiv erfarenhet från EFL sedan tidigare började jag undersöka vad ni har att erbjuda. Jag lockades av att Leading Impact kopplar an till mina närliggande utmaningar och att teori omsätts i praktiken.
Vad hoppas du att utveckla under programmet?
Jag kommer in med ett öppet sinne och ser fram emot att lära känna nya kloka människor med olika erfarenheter och bakgrund. Min förhoppning är att kunna utveckla mina strategiska kompetenser. Jag brottas med många operativa utmaningar och trots att jag i tidigare roller jobbat mer strategiskt så behöver jag damma av dessa kunskaper och tankesätt.
Berätta om din tjänst!
Jag är ansvarig för enheten Product, Solution Marketing & Training inom Corporate Marketing på Axis Communications i Lund. Enheten består av två marknadsavdelningar, en utbildningsenhet och en enhet för teknisk dokumentation.
Vilka egenskaper är viktiga för att lyckas i din roll?
För att lyckas i min roll behöver man vara bra på att bygga varaktiga relationer och på tvärfunktionellt samarbete. För att vara relevant i olika diskussioner och kunna påverka i så stor utsträckning som möjligt så är det en fördel om man har övergripande kunskap från diverse funktioner – inte bara marketing.
Hur skulle du beskriva din ledarstil?
Min ledarstil är inkluderande, då min erfarenhet från stora internationella företag har lärt mig att tillsammans når vi bäst resultat – alla bidrar med olika infallsvinklar och erfarenheter som inte endast en person kan besitta. Min ambition är också att inspirera och sprida positiv energi. Jag tycker att det ska vara roligt att gå till jobbet och om vi dessutom kan se misstag och problem som sådant som händer så kommer vi också att rakt och ärligt kunna identifiera och finna lösningar till dessa utmaningar.
Berätta om din bakgrund
Jag skulle vilja sammanfatta den som varierande, jag har provat på lite av varje. Efter min Master in Business Administration från Lunds Uuniversitet så jobbade jag i fyra år som Business Controller inom både stat och kommun. Därefter jobbade jag drygt 17 år i telekombranschen i olika roller, främst inom produktledning och portföljplanering, men även inom business control, global sales och marketing. Sedan 2015 jobbar jag på Axis Communications och sedan 2019 i nuvarande roll som Director för enheten Product, Solution Marketing & Training. Att både jobba i små och stora företag, offentlig och privat sektor, svenska och multi-internationella företag har varit och är fortfarande väldigt stimulerande och utvecklande.