Hur påverkas vi av olika färger?
Som kommunikatör har du endast ett kort ögonblick på dig att fånga mottagarens intresse. Med färger i bild eller text fångar man direkt läsarens blick. Men vad signalerar du med färgen? Och går ditt budskap fram? Håller du en röd tråd? Eller är du ute i det blå?
På detta seminarium får du lära dig grundreglerna inom färgpsykologin och vilka signaler olika färger sänder. Många mänskliga färgreaktioner är nämligen rester av genetiskt präglade överlevnadsinstinkter. Vi tar upp vilken färg du ska välja för att förmedla en viss känsla och hur du undviker de vanligaste misstagen. Ogenomtänkta färgval kan ge slutprodukten ett slumpartat och motsägelsefullt utseende. Vet du till exempel varför blått är den vanligaste färgen i en logotyp?
Karl Ryberg från Monocrom tar oss med på en mycket intressant resa genom färgernas psykologi. Karl är utbildad arkitekt, psykolog och färgforskare. I sitt företag Monocrom har han under många år bedrivit behandling inom färgterapi.