Genom ett stort digitaliseringsprojekt som påbörjades redan 2014 har klubbarna i Allsvenskan och Superettan tagit kontrollen över sina tillgångar och hur man gör affärer på dem. Samtidigt har man lärt sig mer om sin publik och etablerat nya kanaler för att nå dem. På Hot Spot-träffen den 27 september fördjupar vi oss i hur digitalisering tredubblade intäkterna till Allsvenskan och Superettan.
Man kan säga att hela elitfotbollen har genomgått ett digitalt bad, och kommit ut mer välmående än någonsin. Fotbollen har vågat ifrågasatta hela sin affärsmodell och vänt sig till teknik för att skapa nya möjligheter. En spännande resa där Sveriges största sport med anor från 1800-talet genomgått en transformation – fast fotbollen i sig fortfarande är exakt likadan som den alltid varit.
Per Welinder är ansvarig för företaget Sport Entertainment Factory som driver fotbollens digitaliseringsprojekt. Bolaget är helägt av klubbarna via samarbetsorganisationen Föreningen svensk elitfotboll. Per är alumn från EFL:s Executive MBA och många av de tankar som sedan implementerades i strategin föddes under reflektioner mellan passen på MiLgårdarna i Klippan. Per har en bakgrund inom reklam och marknadsföring och har jobbat med många av de stora varumärkena i Sverige innan han tog steget in i fotbollen och blev MFF:s förste kommunikationschef. Sedan 2014 jobbar han med utvecklingen av Allsvenskan och Superettan inom ramen för det uppdrag klubbarna har gett Föreningen svensk elitfotboll.
Träffen faciliteras av EFL:s digitaliseringsexpert Bo Andersson.
Hjärtligt välkommen till Hot Spot Digitalisering!
EFL:s företagsnätverk
Detta är en nätverksträff är för dig som arbetar på ett av våra medlemsföretag. Vill du veta mer om förmånerna med EFL:s företagsnätverk eller se om ditt företag är medlem?
Läs mer om:
Förmånerna med EFL:s företagsnätverk
Medlemsföretag