Isabella Holmquist, Area Sales Manager på ECOMAL, blev rekommenderad EFL:s managementprogram Leading IMPACT och tilltalades av programmets moderna upplägg och att det tar utgångspunkt i verkligheten. Under 15 månader kommer hon tillsammans med övriga deltagare att drillas i strategiskt ledarskap, affärsutveckling och nytänkande.
Hej Isabella! I oktober påbörjar du Leading IMPACT! Vad fick dig att bestämma dig för det?
För att programmet verkligen handlar om att utveckla tankesätt och inställning i grunden. Att vara en bra ledare i en komplex värld är svårt, det krävs träning och Leading IMPACT kommer att ge mig en utmärkt plattform.
Varför blev det just Leading IMPACT?
En rad olika faktorer; jag fick programmet rekommenderat, närheten till de sammanhang jag själv verkar i, programmets moderna upplägg och att det är verklighetsbaserat – och verkligheten är aldrig så klinisk och lätt att förhålla sig till som teorin.
Vad hoppas du att utveckla under programmet?
Jag hoppas utveckla ett tryggt ledarskap med ökad förståelse och känsla för hur olika faktorer påverkar och förmågan att ha en strategi och långsiktighet i en oberäknelig tillvaro. Jag vill också få en ökad klarsynthet för hur välmående medarbetare, resultatinriktat företagande och bidrag till en bättre värld inte bara uppnås, utan samspelar och stärker varandra.
Berätta om din tjänst!
Min tjänst är säljare av elektronikkomponenter med ansvar för södra och norra Sverige. I praktiken innebär det att jag hjälper kunder som gör elektriska fordon, styrning av smarta hem, robotar, energiinfrastruktur, m.m.
Vilka egenskaper är viktiga för att lyckas i din roll?
För mig har framgången berott på att jag gärna lyssnar mer än pratar, reflekterar över det jag hör och tänker proaktivt, är modig nog att alltid vara frågvis, och att det är naturligt för mig att ta ansvar. Jag får ofta höra från människor jag samarbetar med att jag är kvick och pålitlig.
Hur är du som ledare?
Min ledarstil är balanserad mellan tanke och handling; jag är lyssnande och analytisk och har samtidigt fokus på effektivitet och driver på att plan och genomförande uppnås. Att ta in olika perspektiv och lyssna på olika fakta och åsikter är viktigt för mig, likaså att se och nå mål. Jag får och ger lätt förtroende för och till människor runt mig, och jag utgår från att alla tar sitt ansvar för det vi kommit överens om och gör sitt bästa – eller ber om hjälp. Jag kan dock ha svårt att delegera, följa upp andras arbete, och hänga med om andra byter plan utan att säga något. Min tro är att det är en bra grund, och att det finns en potential för god utveckling i Leading IMPACT.
Berätta om din bakgrund
Jag har i hela mitt vuxna liv arbetat i elektronikbranschen, och på entreprenörsledda företag med under 20 anställda. Jag har fått den fina skolan att jobba på många positioner: ekonomi, inköp, logistik, hjälpt till på lager, inne- och utesälj. Jag fastnade för sälj tidigt, jag ÄLSKAR att möta människor och känna att jag kan göra att deras vardag blir bättre!
För tre år sedan blev jag delägare i det bolag jag jobbade för. Efter mycket svett, tårar och glädje fick vi ett erbjudande om att sälja bolaget till ett internationellt företag med gott anseende, stor expertis och värderingar liknande våra egna. Vi tackade ja, och det blev en spännande process både emotionellt och praktiskt. Idag är jag och majoriteten av de andra delägarna anställda på det köpande bolaget, ECOMAL, och även om vi är i samma bransch som tidigare så gör vi en del annorlunda vilket känns utvecklande.
Du har även drivit affärsnätverk och egen verksamhet?
Jag har drivit affärsnätverk i BNI sedan 7 år tillbaka, arbetat med ett försäljningschefsnätverk för Sydsvenska Industri- och Handelskammaren under 2,5 år och drivit eget företag sedan 2013 inriktat på säljutveckling. Jag utbildade mig till styrelseledamot för några år sedan och har också ett uppdrag i styrelsen för Svalorna Indien Bangladesh – som arbetar för att bekämpa fattigdom – vilket jag känner starkt engagemang för.
Du har många järn i elden! Vad driver dig?
Gemensamt i allt är min passion för försäljning, det viktigaste i alla organisationer och på alla positioner. Jag anser att med sund och hållbar försäljning blir världen hela tiden bättre. Sund och hållbar försäljning innebär, enligt mig, kortfattat att det finns ett långsiktigt värde för det säljande bolaget, kunden, samhället och världen. Sund och hållbar försäljning kan alltså innebära att som säljare initiera minskad försäljning, men med bättre planering och användning av resurserna.