Vi välkomnar ECOMAL Sweden AB till EFL:s Företagsnätverk! ECOMAL Sweden är en ledande distributör av elektroniska komponenter och hjälper företag att hitta rätt lösningar inom allt från halvledare till strömförsörjning och displayteknik.
Vi har ställt några korta frågor till Isabella Holmquist, Deputy Sales Manager Sweden på ECOMAL Sweden

Isabella Holmquist, Deputy Sales Manager Sweden på ECOMAL
Vad ser ni fram emot med medlemskapet i EFL:s Företagsnätverk?
ECOMAL Sweden AB är en aktör inom elektronikindustrin, vilket är en mogen bransch som påverkas kraftigt av volatiliteten i omvärlden. Att arbeta med ständigt nya utmaningar kräver en organisation som är öppen för omväxling och anpassning. Konstant inhämtning av kunskap är ett bra sätt att vara öppen för utveckling. EFL har den perfekta kombinationen mellan akademi och näringsliv, och vi vill inhämta kunskap och insikter genom medlemskapet, samt ta del av det nyfikna och öppna nätverkandet med andra medlemsföretag.
Vilka utmaningar och frågor är mest aktuella för er som företag och er bransch i dagens läge?
Med den klimatutmaning vi länge stått och fortfarande står inför, och efter pandemiåren, därpå halvledarkrisen, och nu det geopolitiska läget, har de flesta bolag förstått vikten av ökad flexibilitet där det går, säkra upp där flexibilitet är svårt, och inte minst insikten att materialförsörjning ofta är allt annat än enkelt. Det är bra med den här ökade förståelsen! Hela branschen arbetar intensivt för att på kort och lång sikt förhålla sig till nya omständigheter, men i en till stor del mogen och ofta hårt pressad bransch är det svårt att navigera i vad som är rätt väg på lång sikt, och vad som ger tillräckligt god lönsamhet idag.
Hur arbetar ni med kompetens- och ledarutveckling?
Vi är ett bolag som alltid har fötterna på jorden, och vi har strukturer för hur vi kontinuerligt lär oss av det dagliga arbetet för att alltid fortsätta utvecklas.
För oss i ECOMAL Sweden är det prioriterat att kompetensutveckling syftar till förmågan att följa och förstå våra lokala kunder. Vi förnyar också hela tiden vår kunskap om tekniska och marknadsmässiga aspekter av produkterna vi tillhandahåller. På det sättet strävar vi efter att vara och förbli en proaktiv och tillmötesgående partner till våra kunder.